خروج شرکت‌های خارجی از بنادر ایران چقدر مهم است‌

گروه حمل‌و‌نقل - شرکت حمل‌و‌نقل «مرسک» به تازگی اعلام کرده است که به دلیل خروج آمریکا از برجام فعالیت خود با ایران را متوقف می‌کند. یکی از مدیران اجرایی مرسک به رویترز گفته است: با توجه به اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران فعالیت تجاری با ایران را در راستای پایبندی به اعمال مجدد تحریم‌های ایران و به دنبال خروج آمریکا از برجام متوقف خواهد کرد. این شرکت قرارداد سالانه چهار میلیارد دلاری با پنتاگون برای حمل بارهای نظامی و غیرنظامی آنها دارد، در همین راستا در تحریم‌های قبلی ایران نیز بلافاصله پس از تحریم بنادر ایران، در اقدامی یکجانبه‌ به دستور آمریکا، بنادر ایران را ترک کرد‌.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در واکنش به گفته مدیر اجرایی شرکت مرسک مبنی بر توقف همکاری با ایران‌ گفت: مرسک از گذشته تاکنون چندان در ایران فعال نبود و بودن یا نبودن لاینر مرسک، تاثیر چندانی در عملکرد بنادر ایران ندارد. ‌هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سوال که آیا توقف همکاری لاینر حمال مرسک با ایران تاثیری بر عملکرد بنادر ایران دارد یا خیر؟ اظهار داشت: پس از برجام، 21 خط کشتیرانی به بنادر ایران بازگشتند که این علاوه بر خطوط کشتیرانی قبلی بود که در بنادر ما فعال بودند.وی ادامه داد: مرسک تقریبا کمترین فعالیت را در بنادر ایران داشت و بخش عمده فعالیت بنادر ایران و جابه‌جایی کالاها توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود. معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: بودن یا نبودن مرسک تاثیر چندانی بر بنادر ایران ندارد.حق‌شناس افزود: در همین چند ماه گذشته فعالیت مرسک در بنادر ایران در حداقل ممکن بود، بنابراین آمدن یا نیامدن مرسک تاثیر معناداری بر بنادر ایران نخواهد داشت. وی ادامه داد: در دوران تحریم‌های ظالمانه قبلی هم که مرسک بلافاصله بنادر ایران را ترک کرد و در ایران حضور نداشت، هیچ مشکلی برای ما رخ نداد.معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: برخی خطوط کشتیرانی در جهان «لاینر» هستند،یعنی طبق جدول برنامه‌ریزی وارد بنادر مختلف دنیا می‌شوند که از جمله آنها‌ مرسک است.‌ اگر مرسک نباشد، بقیه خطوط کشتیرانی هستند که بار ایران را حمل کنند ضمن اینکه بخش عمده بار ایران چه قبل از تحریم‌های ظالمانه چه در دوران تحریم و چه در زمان فعلی، همواره توسط شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حمل می‌شود.حق‌شناس پیش از این نیز درباره بازنگری دو شرکت بزرگ حمل‌و‌نقل کانتینری «مرسک لاین» و «ام اس سی» در همکاری با ایران پس از خروج آمریکا از برجام، گفته بود: این دو خط از جمله خطوط کشتیرانی هستند که در بین 21 خط کشتیرانی جهان به بنادر ایران تردد می‌کنند. آن زمان که تحریم‌های ظالمانه بر اقتصاد ایران تحمیل شد دو خط کشتیرانی ‌مرسک «ام اس سی» از ایران خارج شدند و پس از برجام این دو خط کشتیرانی مجددا به بنادر ایران بازگشتند.به گفته معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی‌، اگر دو خط کشتیرانی یاد شده قصد داشته باشند به بنادر ایران تردد نکنند، تصمیمی است که بر اساس اختیارات خود اتخاذ خواهند کرد. این از اختیارات خطوط کشتیرانی است که به بنادر کدام کشور تردد کنند، به هر حال تحریم‌های یکجانبه آمریکا طبیعتا می‌تواند هر شرکتی را متاثر کند.
به گفته حق‌شناس کشورهای اروپایی مایل به ادامه برجام هستند. طبیعی است شرکت‌های آنها نیز باید از کشورهای خود و نه کشور آمریکا تبعیت کنند. حق‌شناس می‌گوید: در حال حاضر خطوط کشتیرانی با روال قبلی و به صورت عادی به بنادر ایران تردد می‌کنند.
فعالیت تجاری «مرسک» کمتر از 5/2 درصد عملیات کانتینری ایران


معاون بندری سازمان بنادر در واکنش به توقف فعالیت لاینر مرسک در بنادر ایران گفت: کل فعالیت مرسک در سال ۹۶ در بنادر ایران ۵۵ هزار TEU بود که در قیاس با تخلیه و بارگیری دو میلیون و ۶۵۰ هزار TEU کانتینر در بندر شهید رجایی در سال قبل، کمتر از 5/2 درصد عملیات بندری است.
پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌و‌گو با محمد‌علی حسن‌زاده، به نقل از او نوشته است: آمار استخراجی از عملکرد سال گذشته سازمان بنادر نشان می‌دهد در حال حاضر جا‌به‌جایی کانتینر از بندر شهید رجایی توسط ۳۰۵ شرکت کشتیرانی در قالب شرکت‌های لاینری (‌خطوط مستقیم کشتیرانی)‌، فیدری ( شرکت‌های کوچک کشتیرانی)‌، باکس اپراتورها (‌شرکت‌هایی که خودشان کشتی ندارند و تنها کانتینر دارند) و‌ SOC (شرکت‌هایی که مالک کانتینر هستند) به بندر شهید رجایی انجام می‌شود که نشان‌دهنده تنوع ارائه‌کنندگان حمل‌و‌نقل کالاهای کانتینری است‌.
مرسک در بنادر ایران به صورت باکس اپراتور فعالیت داشت
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در سال ۱۳۹۱ به جهت تحریم اپراتور ترمینال کانتینر بندر شهید رجایی در ایران، تردد کشتی‌های شرکت مرسک به بندر شهید رجایی متوقف شد و در حقیقت در شش سال گذشته و پس از امضای برجام‌، خطوط این شرکت به بنادر ایران تردد نداشته‌اند.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: طی 5/1 سال گذشته‌، فعالیت شرکت مرسک در بندر شهید‌ رجایی بیشتر به صورت «باکس اپراتور» و نه خط کشتیرانی بود.
تجارت فرامرزی ایران دچار چالش جدی نمی‌شود
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر با منتفی دانستن تحریم اپراتورهای بندر شهید رجایی، تاکید کرد: تردد در بنادر کشور هیچ مشکلی ندارد و چالش جدی‌ای در جابه‌جایی کالا و تجارت فرامرزی کشور در حوزه کانتینری وجود نداشته و از این بابت هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.